tisdag 26 oktober 2010

Sugen...

...på att börja springa! Jag känner mig lättare i steget sen ett tag tillbaka nu ju, o innan jag blev sjuk i söndags (virus from hell vill jag lova) så kände jag för första gången på väldigt länge - att jag kanske skulle orka springa.
Eftersom jag är inkontinent efter mina förlossningar (speciellt nr1) så har jag lite issues med hopp o hårda stötar, men jag får planera lite innan så kan det kanske funka. Min sjukdom o medicinering kan göra att jag får benskörhet så jag har köpt extra vitaminer nu med kalcium och allt annat som jag behöver.

På vv förra veckan igen pratade man om träning som stärker skelettet och jag känner nu att eftersom jag inte har hunden så promenerar jag inte så mkt längre. Lat har jag redan blivit. Det gick ganska fort.
När jag blir bättre ska jag ta tag i det här o ta mig till gymet för att springa ett tag.
Förr sprang jag (innan barnen) 2-3 mil i veckan utan problem. Varför skulle jag inte klara det igen? Ok, jag var inte sjuk då, men kanske 1 mil i veckan? Jag får väl börja med 1 km haha, men men, det ska väl gå?
*pepp pepp* Jag älskar ju att springa o kroppen börjar ju ändras, det vore verkligen en kick att kunna röra på mig igen.

När jag opererade mitt knä för andra gången, så sa jag till läkaren att nästa gång han ser mig ska jag ha kommit i form igen. Det var 2008, jag har ju fått barn en gång till sen dess, men jag tänker ff på det. Han sa att med min nya ledhinna så skulle det inte vara något rent fysiskt som hindrar mig från att springa (knä-mässigt). Jag har känt en hel del smärta i det nu när det blivit kallare, men det skriver jag av som stelhet osv, för jag har ingen svullnad eller konstant smärta i det som tidigare. Det heter PVNS som jag har, det är benigna blodfyllda tumörer inne i knät och som sitter på leden. Jag har rensat upp knät två ggr o sist nu så använde man en ny teknik för att skrapa bort översta lagret på ledhinnan (som hade veckat sig o stelnat, vilket också orsakade kroniska inflammationer), o på så sätt tvinga kroppen att skapa en ny. Det var fruktansvärt smärtsamt o jag var sjukskriven länge på starka smärtstillande, gick sjukgymnastik för att lära mig från början att använda benet från step 1. Nu tänker jag sällan på att jag knappt kunde gå på höger ben förr. Otroligt! Min läkare hade varit i US o lärt sig tekniken. Tack för det! =)

Nu ska jag fila lite mer på ett träningsprogram, börja springa igen....hmmmm....låter najs! =)

2 kommentarer:

  1. Springa är inget för mig, tycker det är sååå jobbigt och jag har också tendens att kissa på mig då ;) Jag tycker det räcker med raska promenader men känner du för att börja springa så fixar du säkert det...prova i alla fall men först måste du se till att bli ordentligt frisk.

    Krya på dig och många kramar

    SvaraRadera
  2. Klart du kan! Har samma problem som dig och då menar jag inte knäet....kan jag så kan du! Go for it!! Kram Anki H :-)

    SvaraRadera

Peppa här!