söndag 20 mars 2011

Knät gjorde sig påmint idag

Jag har ju op mitt hö knä två ggr (har PVNS) och idag gjorde det sig påmint. Jag tränade ouppvärmd igår morse - i vanliga fall kör jag ju 10 min infrabastu först, men jag kände mig lite stressad - så idag har knät känts väldigt instabilt. Jag är inte svullen och det ledsmärtar inte, men två gånger när jag trampat rakt fram förlorade jag stabiliteten i sidled så knät åkte inåt. Gör fruktansvärt ont och benet åker ju med åt fel håll så man tappar balansen helt. Kanske borde börja med vulkanskydd ändå? Min ortopedkirurg sa att jag inte skulle behöva det, utan det viktiga är att jag trampar rätt på benet och att jag kan lära mig att börja lita på det igen. Det tog lång sjukgymnastik att komma dit att börja kunna gå igen, så jag vill verkligen inte hamna där en tredje gång.

Tekniken man använde på mig var relativt ny då, 2008, när jag gjorde min senaste op. Första ggn tog man bara ut cysta (pingisboll-size) och rensade ut inflammerad vävnad. Denna gången gjorde man så att förutom rens så skrapade man av hela översta lagret av ledhinnan (som var veckad) och tvingade på så sätt kroppen att producera en ny. Det var fruktansvärt smärtsamt, föder hellre barn igen än gör om det, så när Dr sa att det kan hända att man måste göra om det blev jag lite blek om nosen.
Men - samtidigt- jag har inte haft såna problem igen som tidigare sen jag gjorde op. Förr var jag klippkortskund på ortopedakuten, två st dr fick stå på var sin sida, punktera ledkapseln och tömma knät på enorma mängder inflammerad o blodig vätska. Jag hade elefantknä och kunde knappt gå i perioder. Det riktigt gurglade!! inne i knät och sen då såklart, kroniskt inflammerat och konstant smärta.

Därför skäller jag nu lite på mig själv och inser att imorgon blir det åter in i infrabastun för att känna mig riktigt varm innan jag börjar värma upp på CT:n. Tänkte ev försöka mig på 35 min im, får se vad kroppen säger.

Jag är ju ett litet måndagsexemplar, men hey - jag får ju helt enkelt jobba med de förutsättningar jag har! Ont blod förgås inte så lätt ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Peppa här!