lördag 28 januari 2012

6-mån kontroll m hypon

Utdrag från text om SKK-sjukdomen hypothyreos:

"Vad som är viktigt att veta är att blodvärden och patienters symtom inte alltid korrelerar. Det finns exempelvis studier som visar att dem med ett mycket förhöjt TSH inte alltid har mer symtom än dem som enbart har litet förhöjt TSH. För att bedöma om ett läkemedel är bra eller inte bör man inte enbart gå på hur pass "friska" blodvärdena blir, utan fokusera på hur patienten mår. Ändå görs detta misstag om och om igen..."

När min dr på 6-mån-kontrollen igår sa: "...de här siffrorna är min gud!" och pekade på mina (återigen förhöjda, men inte enligt honom katastrofala) blodprovsresultat, sa jag:
"Ursäkta, men jag tycker det är naivt! Det finns mycket som pekar på att jag mår mycket sämre än de där siffrorna vill påvisa, tex alla mina (83!!!) symptom som jag fortfarande uppvisar trots högre och högre medicindos år efter år! Jag har svårt att förlika mig med att jag ska ha den här livskvaliteten resten av livet!"

Låt oss säga att stämningen var allt annat än god efter det och hårda ord utbyttes.

Vi skiljdes åt utan ett handslag (!) men jag fick sagt vad jag ville och en åtgärdsplan är gjord.
Jag väntar nu med spänning på remisser och recept.
Som sagt tidigare  - man måste orka vara sjuk idag för att få hjälp men INGEN doktor eller siffra är gud!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Peppa här!