fredag 6 januari 2012

Hypo 1 och 2

Nu känns det inte så direkt upplyftande.

Har precis läst en del inne på Hypo2-sidan och även på symptomsidan för Hypo1. Jag har TON med symptom kvar. TON. Jag har medicinerat sen 2006 och ändå mår jag så här kasst? Det KAN ju bara inte få lov att vara ok, att det ska vara så här? Måste prata med min läkare igen på nästa kontroll. Det är ju mitt liv vi pratar om. Finns det bättre medicin och så ger man den inte till mig? Näääeee...känns inte ok.

Här är listan med symptom som jag har (kopierat från skk föreningen och sen tagit bort de jag inte har). Det är inte så rolig läsning. Alls.
  • Fysiskt - Generellt
    • Stor trötthet
    • Viktökning
    • Fetma
    • Kalla händer och fötter
    • Kallsvettning
    • Nattsvettning
    • Stickningar/domningar
    • Andfåddhet
    • Svårighet att ta ett djupt andetag
    • Yrsel
    • Hjärtklappning(hjärtslagen känns oregelbundna/"hårda"/snabba)
    • Darrande
    • Sömnlöshet
    • Upprepade infektioner
    • Infektioner i övre luftvägarna
    • Svarar dåligt på behandlingar
    • Candida (svampinfektioner)
    • Tunga ögonlock
    • Skovlig röst
    • Struma=(förstorad sköldkörtel)
    • Muskelkramper (i benen och fötterna mest på mig)
    • Ledstelhet
    • Förlorad uthållighet
    • Värmekänslighet
    • Känslighet för kyla
    • Låg kroppstemperatur på morgonen
    • Sug efter salt
    • Sug efter söta saker
    • hypoglycemi=lågt blodsocker
    • Kraschar efter 15.00 på em
    • Rycker till ofta
    • Sömn gör inte att man känner sig piggare
    • Astma
    • Invärtes skakningar (ögonryckningar har jag haft till och från i perioder)
  • Svullnad
    • Ögon
    • Ansikte
    • Händer
    • Fötter
    • Fotleder
  • Mun och hals
    • Svårighet att svälja
    • Känsla av att ha en klump i halsen
    • Känsla av att ha tryck över halsen
    • Brännande känsla i halsen
    • Halsont
    • Svullen tunga
    • Torr mun
  • Hörselproblem
    • Överlänslig hörsel
    • Ljud i öronen(väsande, ringande)
  • Hår
    • Tappar hår på huvudet
    • Sköra hårstrån
    • Torrt hår
  • Hud
    • Torr
    • Flagnar
    • Grova fläckar
    • Glåmig hudfärg
    • Blek hy
    • Mörka ringar under ögonen
    • Pigmentation i hudveck
    • Utslag: kliande, röd, svullen hy
  • Avdomningar och pirrande
    • Ben
    • Fötter
    • Armar
  • Smärta
    • Migrän
    • Tryckande huvudvärk
    • Rygg- och ländryggssmärta
    • Handledssmärta
    • Muskel- och ledsmärta
    • Karpaltunnelsyndrom
    • Inflammerade/ömma senor
    • Hälsporre (plantar fasciitis)
  • Matsmältningsproblem
    • Matallergier/Matintolerans
    • IBS/Irritable Bowel Syndrome/Colon irritable
    • Utspänd mage, gaser
  • Blodtryck och puls
    • Lågt blodtryck
  • Problem med synen
    • Torra ögon
    • "Grus" i ögonen
  • Mentalt
    • Panikattacker
    • Fobier
    • Förlust av motivation
    • Depression
    • Mardrömmar
  • Emotionellt
    • Humörsvängningar
  • Övriga tecken på hypotyreos
    • Långsam hjärtrytm utan att vara vältränad
Tror jag tar med mig den här listan till läkaren nästa gång - japp, så blir det.

Det som har blivit bättre sen jag började medicinera är det akuta tillståndet med migränen, jag låg ju och kräktes i en liten hög på golvet i badrummet av smärtan. Trots fullt medicinerad med migränmedicin hade jag sex migränattacker på sju dagar. Jag var helt slut - fick åka in akut och då trodde de hjärntumör =(
Men - det var tack o lov inte det! Det är kanske för att jag varit så långt ner på skalan till ett akut tillstånd som jag är så tacksam för hur bra jag mår idag, att jag orkar jobba och fungera så pass ändå.

Jaja - nu blev det lite personligt här med alla symptomen, men det är ju inte JAG utan sjukdomen.
Bara att fejsa det:
Jag är ett måndagsexemplar.


Hypo2 - läs mer här

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Peppa här!